Welkom bij Ons Lesmateriaal
Ons lesmateriaal
Onder het motto “ons lesmateriaal - passend en professioneel” werkt een community van informatica-docenten en andere experts aan open leermateriaal voor de keuzethema’s van het vak informatica in het VO. Deze community wordt georganiseerd door de vakvereniging i&i - voor docenten informatica en digitale geletterdheid. Deze community is nog erg pril: het startschot hiervoor is gegeven op de jaarlijkse i&i conferentie, op 10 november 2022. Op deze website zijn de actuele ontwikkelingen rond deze community te volgen.
Met deze community wil i&i het eigenaarschap van dit leermateriaal zoveel mogelijk bij de docenten leggen (en uiteindelijk deels bij hun leerlingen).
Ons lesmateriaal - passend en professioneel
Sommige docenten gebruiken het liefst professioneel lesmateriaal, zoals dat bijvoorbeeld door de methodes geboden wordt. Deze docenten nemen op de koop toe dat het materiaal niet helemaal passend is voor hun lessen en voor hun leerlingen. Andere docenten vinden het erg belangrijk dat het lesmateriaal goed aansluit bij hun lessen en hun leerlingen, en kiezen er dan voor om het lesmateriaal zelf te maken. Het ontbreekt hen vaak aan de tijd en soms de expertise om dit materiaal echt professioneel te maken. In de praktijk zijn er natuurlijk ook veel docenten die beide combineren - maar deze gevallen geven wel het dilemma voor de docent goed aan.
Met “ons lesmateriaal” proberen we het beste van deze twee werelden te combineren. Het open leermateriaal kan door een docent relatief gemakkelijk aan de eigen situatie aangepast worden. En via de community kunnen docenten hun eigen lesmateriaal uitwerken op een professioneler niveau dan wat ze in hun eentje zouden kunnen bereiken. Ook de feedback uit de community van docenten die het materiaal gebruiken is essentieel voor het verhogen van de kwaliteit van het materiaal.
Organisatie van de community: themateams en gebruikersgroepen
Het is de bedoeling om per keuzethema een landelijk themateam in te richten. Dit team is verantwoordelijk voor de ondersteuning, het verwerken van de feedback van de gebruikers, en het (klein) onderhoud van het lesmateriaal van dat keuzethema. Deze themateams zullen in de meeste gevallen online samenkomen, de verwachting is ca. 6 maal per jaar. Per themateam zijn er 1 of 2 “trekkers” die voor de dagelijkse gang van zaken verantwoordelijk zijn, zoals het geven van voorlichting, het beantwoorden van vragen op het forum, het verwerken van de feedback, het organiseren van het team en van de bijeenkomsten, e.d. We schatten dat deze taak 1 tot 2 uur per week zal kosten. Hiervoor is een vergoeding mogelijk.
Naast deze themateams zijn er regionale gebruikersgroepen, zo mogelijk verbonden aan een regionaal steunpunt informatica (als onderdeel van de VO-HO-netwerken). De bijeenkomsten van een gebruikersgroep zijn zoveel mogelijk fysiek: in een dergelijke bijeenkomst bereiden de docenten het gebruik van één of meerdere thema’s voor; volgen ze de nascholing van een bepaald thema; geven ze feedback over het materiaal van een thema, op basis van hun ervaringen; werken ze bepaalde opdrachten uit, of maken ze samen toetsvragen. Deze gebruikersgroepen komen naar verwachting 4-6 maal per jaar bijeen.
We proberen op korte termijn met twee of drie themateams te starten, en met twee of drie gebruikersgroepen.
Professionalisering
Het actief deelnemen in de community, in een themateam of in een gebruikersgroep, vormt onderdeel van de professionalisering als docent: je krijgt hiermee meer grip op je lesmateriaal, en maakt het meer passend en professioneel. Dit betekent dat je de tijd en middelen die je als docent hebt voor professionalisering, op deze manier kunt inzetten. Tip: bespreek dit van te voren met je leidinggevende zodat de actieve deelname in de community ook bekend is en door de school gezien wordt als professionalisering (nascholing).
Organisatie van het lesmateriaal
Het lesmateriaal is te vinden via: keuzethemas.nl. Het materiaal is nu nog in veel verschillende formaten beschikbaar. Het is de bedoeling om, waar mogelijk en relevant, voor dit materiaal zoveel mogelijk gebruik te maken van Jupyter Notebook en Jupyter Book. Via GitHub (github.com/keuzethemas) is dan de broncode van het materiaal te vinden, die door docenten aangepast kan worden.
Voor het werken met dit platform: gebruik, aanpassen, en zelf maken, zullen we een online cursus ontwikkelen.